www.joleinlandeweer.nl

06 13184618 / Joleinlandeweer@hotmail.com

Achtergrond
Voor het maken van haar schilderijen gebruikt Jolein Landeweer beeldmateriaal, afkomstig uit haar eigen omgeving. De momentopnames die zij kiest zijn meestal vanuit een bijzonder perspectief gezien. Een schilderij kan gezien worden als een persoonlijk (beeld)verhaal, maar ook als een blauwdruk voor een leven. Jolein is steeds op zoek naar lijnen die de taal van het beeld versterken waardoor er een gestileerde compositie ontstaat.

De schilderijen kunnen ook als kleurplaten geïnterpreteerd worden. Het werk is als het ware met kleurvlakken ´ingekleurd` waardoor de kunstenaar letterlijk invulling geeft aan haar leven. Door strakke, uitgesproken lijnen te gebruiken krijgt het beeld ook een pamflet-, affiche-achtig karakter. De persoonlijke beelden, die misschien een emotionele lading zouden moeten hebben worden hierdoor afstandelijk en algemeen.

Zijspoor
Momenteel is het thema van Jolein Landeweer “de berm” of de kant van de weg. Het is voor haar een metafoor voor waar zij nu staat in het leven. Het leven met jonge kinderen heeft haar gedwongen van de snelweg, als metafoor voor het stedelijke-, carrière- gerichte leven, af te gaan. Op een zekere manier voelt ze zich gestrand, met de knipperlichten in de berm.

De bestudering van de berm levert Jolein ook de vondst van weggeworpen voorwerpen op. De mogelijke herkomst van deze artikelen prikkelt de fantasie en dat vormt de ideale basis voor haar nieuwe werk.