Wikje Schoon
De beelden van Wikje lijken op het eerste gezicht realistisch, maar ze speelt met de perceptie van de kijker. Achter de schijnbare schoonheid ligt de visualisatie van kwetsbaarheid en verlatenheid. De karakters zijn puur fictief met een maatschappelijke existentiële thematiek.

Schijnbaar realisme en technisch vakmanschap worden als medium gebruikt om haar concepten vorm te geven.
Het materiaal, de ogenschijnlijk sterke maar toch breekbare steen, zet dit kracht bij.

Wikje werkt niet naar de waarneming. Met uitzondering van de studieportretten van haar drie eigen kinderen zijn alle karakters puur fictief en vanuit conceptualisatie ontstaan. In steen werkt Wikje uitsluitend direct, ”en taille directe”. Op deze manier kan ze als het ware schilderen in de steen. Een methode die haar de vrijheid geeft om in elk stadium van het werkproces naar de juiste uitdrukking te zoeken.

Elke stenen sculptuur is dan ook een unicum. De consequentie van de complexiteit en het bijhorende trage proces is een erg lage productie.

Naast steen werkt Wikje in haar recentere werk ook in brons en synthetische materialen.

Na haar academietijd, waar ze schilderde en zich op abstract expressionistische wijze richtte op experimenteren met materiaalgebruik en compositie, heeft ze zich voor langere tijd teruggetrokken om onafhankelijk van invloeden te zoeken naar verdieping van haar werk en een eigen beeldtaal.

Website Wikje Schoon